Toleranţa începe în familie – o cale de formare a părinţilor şi viitorilor părinţi

 Cea mai importantă parte a „meseriei” de părinte este dragostea. Deşi iubirea este cea mai importantă, ea singură nu este suficientă, deoarece mai este nevoie de timpul şi energia cheltuită de părinte ca să-şi ajute copilul. Dacă părinţii nu înţeleg care sunt nevoile unice ale copilului lor nu vor fi capabili să le ofere ceea ce aceştia au nevoie.

Cele cinci mesaje ale educaţiei pozitive:

Având permisiunea de a fi diferiţi de ceilalţi, copiii devin capabili să descopere, să aprecieze şi să-şi dezvolte potenţialul interior unic.

  1. Având permisiunea de a greşi, copiii devin capabili să se autocorecteze, să înveţe din propriile greşeli şi să obţină succese mai mari.
  2. Având permisiunea de a-şi exprima sentimentele negative, copiii învaţă să-şi controleze emoţiile şi să-şi dezvolte conştiinţa de sine.
  3. Având permisiunea de a vrea mai mult, copiii dobândesc sentimentul că ştiu ce merită şi capacitatea de a amâna o recompensă. Ei sunt capabili să vrea mai mult dar, cu toate acestea, sunt fericiţi cu ceea ce au.
  4. Având permisiunea de a se opune, copiii devin capabili să-şi exerseze voinţa şi să-şi construiască o personalitate reală şi pozitivă. Aceasta trezeşte dorinţa naturală a copilului de a coopera şi de a fi îndrumat de părinţi. Învăţând cum să conducă rezistenţa copiilor lor, părinţii îşi păstrează controlul, acordându-le în acelaşi timp o libertate sporită.

De cele mai multe ori, părinţii trebuie să renunţe la unele din metodele mai vechi de educaţie şi să înveţe unele noi:

– învăţaţi care sunt nevoile copiilor;

– învăţaţi să ascultaţi, astfel încât copii să vrea să stea de vorbă cu voi;

– învăţaţi ce şi cum să întrebaţi, pentru ca ei să vrea să colaboreze;

– învăţaţi cum să le acordaţi o libertate mai mare, păstrând in acelaşi timp controlul.

E normal să fii altfel decât ceilalţi…

Fiecare copil este o combinaţie unică de elemente diferite, determinate de gen, felul trupului, temperament, personalitate, inteligenţă şi mod de învăţare.

Părintele îşi demonstrează iubirea în primul rând prin felul în care poartă de grijă copilului şi prin încredere.

Grija părintească este bunăvoinţa de a fi prezent când copiii au nevoie de tine, este interesul pe care îl are părintele faţă de bunăstarea acestora, cât şi faţă de ceea ce sunt, este dorinţa ca ei să fie fericiţi şi înţelegerea pentru durerile pe care le au.

Încrederea este conştiinţa şi convingerea că odraslele au capacitatea de a reuşi şi de a învăţa din propriile greşeli; este bunăvoinţa deschisă de a presupune că totul o să fie bine. A avea încredere înseamnă a presupune că ai noştri copii fac întotdeauna tot posibilul, chiar şi atunci când nu pare a fi aşa.

O bună regulă: pentru fiecare greşeală pe care o face un copil, găşiţi trei lucruri bune sau corecte pe care le-a făcut.

Chiar mai bine decât să vă corectaţi copilul în mod direct printr-un sfat, este să-l îndrumaţi spre un comportament corespunzător. Dându-le copiilor o îndrumare, vă concentraţi asupra reuşitei şi nu asupra greşelii.

Înţelegerea diferenţelor ne ajută să ne înţelegem şi să ne sprijinim copiii mai bine.

Fiecare generaţie este diferită. Dacă părinţii adoptă o atitudine care acceptă diferenţele, copiii, când ajung la adolescenţă, nu se vor aştepta să fie respinşi fiindcă gândesc în mod diferit.

Când adolescenţii nu sunt acceptaţi acasă, caută acceptarea la cei de seama lor.

Fiţi deschişi şi copiii voştri vor fi liberi să aleagă singuri, în loc s-o facă doar din spirit de revoltă.

NU RUPEŢI CĂILE DE COMUNICARE !

E normal să faci greşeli…

Nici un copil nu este perfect. Toţi copiii fac greşeli. Toţi facem greşeli.

Un adult care se respectă îşi acceptă greşelile şi are dorinţa de a învăţa din ele. Câteva dintre modalităţile în care un adult responsabil reacţionează logic faţă de propriile greşeli:

–          Dacă am făcut ceva rău, nu sunt rău, pentru că n-am ştiut cum să fac mai bine.

–          Dacă am făcut ceva rău, nu sunt rău, pentru că fac şi o mulţime de lucruri bune.

–          Dacă am făcut ceva rău, nu sunt rău, pentru că acum pot să învăţ din greşeli şi altădată să fac mai bine.

–          Dacă am făcut ceva rău, nu sunt rău, pentru că pot să mă corectez sau să mă revanşez.

–          Dacă am făcut ceva rău, nu sunt rău, pentru că mi-am dat toată silinţa. Şi ceilalţi greşesc şi nu sunt răi.

–          Dacă ce am făcut nu a fost suficient de bine, tot sunt destul de bun, pentru că voi învăţa şi în curând o să fiu suficient de bun.

–          Dacă ce am făcut nu a fost suficient de bine, tot sunt destul de bun, pentru căîmirecunosc greşeala şi în viitor o pot corecta.

Dacă puneţi accentul pe greşelile copilului, el va avea sentimentul că este rău sau nevrednic. Învăţând că sunt buni, copiii vor rămâne deschişi să primească îndrumările şi vor manifesta dorinţa de a coopera;  În loc să vă îndreptaţi întreaga atenţie asupra problemei, în viitor cereţi ce vreţi. Nu vă cramponaţi de problemă; îndreptaţi-vă atenţia spre găsirea unei soluţii.

Mesajele acuzatore sunt întotdeauna contraproductive.

Greşelile făcute se pot răscumpăra, se pot corecta. În acest fel, copiii nu numai că învaţă să fie răspunzători, dar învaţă să se revanşeze sau să plătească pentru greşelile pe care le fac, într-o manieră responsabilă.

Atenţie! Când copiii greşesc este cel mai prost moment să li se amintească de greşelile pe care le-au mai făcut.

COPIII ÎNVAŢĂ SĂ SE IUBEASCĂ DIN MODUL ÎN CARE SUNT TRATAŢI DE CĂTRE PĂRINŢI ŞI DIN MODUL ÎN CARE ACEŞTIA DIN URMĂ REACŢIONEAZĂ FAŢĂ DE GREŞELILE LOR.

Anunțuri

Un răspuns »

  1. elly weiss spune:

    Daniel, azi nu am ce sa reprosez acestui text. Cred ca e aproape perfect…contine tot ce trebuie.
    Ar fi bine sa-l citeasca cat mai multe persoane…parinti…dar si viitorilor parinti le-ar prinde foarte bine 🙂

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s