Omul poate gestiona o sursã de stres in mod pasiv sau activ:
1. Gestionarea pasiva este atunci când încercam sã ne obisnuim cu viata stresanta, sã ne adaptam cu orice pret, sã fugim de solutii. Aceasta modalitate este aleasã de majoritatea oamenilor, deoarece aparent este calea cea mai usoara;
2. Gestionarea activa înseamna sã ne ocupam personal de situatia stresanta, pentru a o modifica si a elimina factorii de stres. Acest lucru este el însusi stresant la început. Este cea mai grea metoda de a face fata problemelor, dar singura care da rezultate. In aceasta întreprindere, ne ajuta sau ne blocheaza chiar psihicul nostru. Psihicul omului este alcatuit din:
a) sinele – principiul placerii, egoist
b) eul – principiul realitatii, egoist, deoarece, de cele mai multe ori, reflecta realitatea subiectiva
c) supraeul – constiinta, cel care arbitreaza si monitorizeaza lupta dintre sine si eu. Cu cat o persoana este mai constienta, ea are supraeul mai dezvoltat si face o balanta mai reala intre placerile sale, dorintele sale si realitatea înconjuratoare, pe care nu o considera un dusman.
Se impun deci doua concluzii:
1. problema stresului la locul de muncã trebuie sã tina cont de diferentele dintre oameni;
2. cu toate acestea, problema stresului nu este o problema individuala, ci una in care si managerii si salariatii trebuie sã se implice.
Multi angajatori afirma ca stresul la serviciu este inevitabil, chiar indispensabil. Chiar exista manageri care utilizeaza stresul pentru a impulsiona competitia dintre salariati. Profitul este doar momentan si doar al actionarilor, deoarece salariatii se uzeaza prematur, se îmbolnavesc, nu mai fac fata ritmului, sunt trimisi in concedii de boala sau disponibilizati. Angajatorii un pic mai “progresisti” pun la dispozitia angajatilor sali de sport si de masaj, înainte sau dupa orele de program. Este o idee, dar nu este suficient.
Exemplu:
1. Daniel este angajat intr-un birou. Munca lui consta in a codifica serii interminabile de date. El face aceasta zilnic, timp de 8 ore. – continutul muncii
2. Biroul lui este la etajul al treilea al unei cladiri vechi, fara ascensor, unde un etaj
face cat doua dintr-o cladire noua. Este un birou mic, intr-o serie de alte birouri mici, unde nu are loc suficient pentru hârtiile de serviciu si absolut deloc pentru lucrurile personale. Nu are telefon pe biroul personal si iluminatul este cu neon care, atunci când clipeste, dureaza mult sã fie înlocuit. iar la toaleta nu se poate duce decât la parterul cladirii. Ceilalti colegi lucreaza in conditii asemanatoare, dar nu prea au timp sã stea de vorba intre ei, pentru ca e multa hartogarie de rezolvat. Oricum, o duc mai bine decât muncitorii din sectii – conditiile locului de munca.
3. Nu exista pauza de masa si nu se platesc sau recupereaza orele suplimentare – conditiile contractului de muncã.
4. Seful nu îl cheama decât ca sa-i dea sarcini si nu-i spune niciodata daca este multumit sau nemultumit de muncã lui. El percepe munca lui ca extrem de stresanta si are dureri de cap, nervozitate si insomnii – relatii de muncã.
Când nu se preocupa pentru gasirea unei solutii, patronii se confrunta cu absenteismul, datorat, mai ales, îmbolnavirilor cronice. Principalele cauze ale absenteismului datorat stresului la locul de muncã sunt:
1. probleme ale aparatului locomotor (mai ales dureri de spate) – 27,58%
2. accidente – 16,95%
3. boli infectioase -11,56%
4. boli psihice1% (procentul acestora din urma creste îngrijorator; peste 20 de ani, bolile de nervi vor trece de pe locul 4 pe locul
Un alt aspect interesant este ca muncitorii necalificati sunt supusi unui risc crescut de stres, in comparatie cu muncitorii bine calificati. Concluzia: INSTRUIRE!
Sanatatea mintala influenteaza aspectele: afectiv, intelectual, relational. Deci afectiunile mintale blocheaza capacitatea omului de a se realiza si a fi in folosul sau, familiei si comunitatii. Sanatatea mintala este o componenta fundamentala a sãnãtãtii noastre. Trebuie acceptat faptul ca bolile mintale pot aparea oricând in viata noastra sau a familiei noastre. Ele pot fi prevenite si tratate.
Sursă: Teodora Gheorghevici – COMBATEREA STRESULUI LA LOCUL DE MUNCÃ

Anunțuri

Un răspuns »

  1. Dana spune:

    Stresul este o componentă tot mai frecventă în viața noastră și ne suntem datori să învățăm să-l gestionăm! Am reținut câteva sugestii utile, mulțumesc!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s