rimul lucru pe care vreau să-l înţelegeţi, dacă vreţi cu adevărat să vă treziţi, este acela că voi nu vreţi să vă treziţi. Primul pas spre trezire este să fiţi indeajuns de sinceri să recunoaş-teţi că nu asta vă place. Nu vreţi să fiţi fericiţi.
Vreţi un mic test? Hai să încercăm. Nu vă va lua decât un minut. Puteţi să închideti ochii în timp ce faceţi asta, sau puteţi să-i ţineţi deschişi. Chiar nu contează. Gândiţi-vă la cineva pe care îl iubiţi foarte mult, cineva de care sunteţi foarte apropiat, cineva care vă este foarte drag şi spuneţi-i acestei persoane din mintea voastră: ,Mai degrabă aş vrea să am fericirea, decât să te am pe tine.”Vedeţi ce se întâmplă. ,Aş prefera să fiu fericit, decât să te am pe tine. Dacă aş avea de ales, fără îndoială că aş alege fericirea.” Oare există printre voi unii care au simţit că sunt egoişti, atunci când au spus asta? Multi, se pare. Vedeţi cum ni s-au spălat creierele? Vedeţi cum ni s-au spălat creierele, încât am ajuns să gândim: ,Cum am putut fi atât de egoist?’ Dar uitaţi-vă la cine e egoist. Imaginaţi-vă pe cineva spunându-vă vouă: „Cum ai putut fi atât de egoist, încât să alegi fericirea în locul meu?” N-ai simţit nevoia să răspunzi: „Scuză-mă, dar cum ai putut fi tu atât de egoist, încât tu să-mi ceri să te prefer pe tine în locul fericirii mele?!”

Odată, o femeie mi-a spus că, in copilărie, vărul ei iezuit a organizat o conferinţă în biserica iezuită din Milwaukee. El deschidea fiecare conferinţa cu cuvintele: „Examenul iubirii este sacrificiul şi etalonul iubirii este lipsa egoismului.”
Este extraordinar! Am întrebat-o: „Ai vrea să te iubesc cu preţul fericirii mele?” „Da”, mi-a răspuns ea.

Nu-i aşa că-i neinaipomenit? Nu-i minunat? Ea m-ar fi iubit cu preţul fericirii ei şi eu aş fi iubit-o cu preţul fericirii mele — şi aşa am fi avut doi oameni nefericiţi … dar, trăiască iubirea!

Spuneam că noi nu vrem să fim fericiţi. Noi vrem alte lucruri. Sau, ca să spunem mai precis: nu vrem să fim fericiţi în mod necondiţionat. Sunt gata să fiu fericit, cu condiţia să am asta, ailaltă. Dar asta ar însemna, de fapt, să-i spunem prietenului nostru, sau Dumneze-ului nostru, sau oricui: Eşti fericirea mea! Dacă nu te am pe tine, refuz să fiu fericit.”

E atât de important să înţelegem acest lucru. Nu ne putem imagina să fim fericiţi fără acele condiţii. Cam aşa este. Nu putem concepe să fim fericiţi fără ele. Am fost învăţaţi să plasăm fericirea noastră în ele.

Deci, acesta este primul lucru pe care trebuie să-l facem, dacă vrem să ne trezim — ceea ce este acelaşi lucru cu a spune: dacă vrem să iubim, dacă vrem libertate, dacă vrem bucurie şi pace şi spiritualitate, în acest sens, spiritualitatea este cel mai practic lucru din întreaga lume. Îi provoc pe toţi să se gândească la ceva mai practic decât spiritualitatea, aşa cum am definit-o eu — nu evlavie, nu devotament, nu religie, nu veneraţie, doar spiritualitate — să ne trezim, să ne trezim!
Priviţi la suferinţa de pretutindeni, priviţi la singurătatea, priviţi la teama, confuzia, contradicţiile din inima oamenilor, la conflictul lăuntric, la conflictul exterior. Să presupunem că cineva v-a oferit o cale de a scăpa de toate acestea? Să presupunem că cineva v-a oferit o cale de a opri acea teribilă scurgere de ener¬gie, de sănătate, de emoţie care vine din aceste conflicte şi confu¬zie. Asta aţi vrea? Să presupunem că cineva ne-a arătat un mijloc prin care ne-am iubi cu adevărat unul pe celălalt şi am fi în pace şi iubire. Vă puteţi găndi la ceva mai practic. decăt asta? Dar, in schimb, voi aveţi oameni ce gandesc că marile afaceri sunt mai practice, că politica e mai practică, că ştiinţa este mai practică.

Ce folos avem pe Pământ, trimiţând un om pe lună — dacă noi nu putem trăi pe Pământ?

Lasă un răspuns

